„Az egészség a teljes testi, szellemi és szociális jólét állapota, nem csupán a betegség vagy fogyatékosság hiánya.“ Így fogalmazta meg az egészség definícióját az Egészségügyi Világszervezet, vagyis a WHO (World Health Organization).

De mit is jelent ez pontosan? Mik azok az összetevők, amiktől mi testi, szellemi és szociális szempontból is jól érezzük magunkat?

Az egészséges életmód alapjai olyan dolgok, szokások, amik lehetővé teszik, hogy épen, szépen, kiegyensúlyozottan élhessük mindennapjainkat. Ehhez nem csak testünk, de belső, mentális és lelki egészségünk is alapvető szerepet játszik.

Nézzük hát, mik az egészséges életmód alapjai.

Alvás

A megfelelő mennyiségű pihentető alvás a legalapvetőbb szükségletünk. Ennek rendszeres hiánya állandó fáradtsághoz vezet. Hosszútávon kihat nem csak testi fittségünkre, de a hangulatunkat is negatív irányban befolyásolja: rosszkedvűek, lehangoltak leszünk. Ilyen állapotban még a mindennapos tevékenységeink elvégzése is gondot okozhat.

Nem megfelelő alvással gyengül az immunredszerünk, könnyebben megbetegszünk.

Az izmok pihenése, a szervezet regenerációja, a napközben minket ért információk feldolgozása, a tanult dolgok elraktározása, az agy „újraindítása“, hogy frissen kezdjük a napot – mind az alvás során történik.

Nem véletlen, hogy az egyik legszörnyűbb kínzási forma az alvásmegvonás. Hosszútávon bele is halhatunk. Persze a mindennapokban nem ennyire drasztikus a helyzet, de tény, hogy aki nem alszik eleget, annak a várható élettartama rövidebb.

alvás

Víz

Szervezetünk 60-70%-a víz, ezért nem meglepő, hogy a megfelelő folyadékbevitel nagyon fontos testünk egészséges működéséhez.

A sejtszintű folyamatokba mi nem látunk bele, de vannak jól érzékelhető jelek, aminek feltűnése figyelmeztethet minket, hogy nem fogyasztunk elég (cukormentes) folyadékot.

Ilyen jel például a kézszárazság. Olyan mértékű is lehet, hogy ujjaink mozgására megreped a bőr, ami nem csak fájdalmas, de egy fontos védelmi funkciónk megsérülését is jelenti. Így könnyebben kerülhetnek a szervezetünkbe vírusok vagy baktériumok, amik beteséget okozhatnak.

Az adatok a napi vízszükségletről igen változóak, függ pl. az egyéni adottságoktól, fizikai aktivitástól.

Mindenesetre tartsuk szem előtt, hogy a napi 1,5 – 2 liter minimális bevitel meglegyen.

Egészséges táplálkozás

Az egészséges életmód alapjai közül talán a táplálkozás az, ami elsőként az emberek eszébe jut az egészséges életmód kapcsán.

Ha az első két alap megvan, akkor valóban a megfelelő tápanyagok bevitelével tudjuk fokozni aktivitásunkat, fittségünket. Fogyni vágyóknak is nagy figyelmet kell szentelniük az elfogyasztott ételek összetételére.

Ha szeretnél egészségesen táplálkozni, egyél teljesértékű gabonát, friss zöldséget, gyümölcsöt, almát, halat és fehér húst (pl. csirke). Egyél kevesebb szénhidrátot (cukor, tésztafélék), minimalizáld a só és az állati zsírt tartalmazó élelmiszerek fogyasztását.

Meglepő lehet, de az egészséges táplálkozás nagyobb szerepet játszik a fogyásban, mint a testmozgás.

egészséges táplálkozás

Rendszeres mozgás

Habár súlyunk alakulásában a táplálkozás játssza a főszerepet, nem szabad elhanyagolnunk a mozgást sem.

Amikor sportolunk, fokozódik a vérkeringésünk, fejlődnek az izmaink, olyan hormonok szabadulnak fel, amitől jókedvünk lesz. Csökken a stressz a szervezetünkben, felszabadultabbakká válunk.

Mindezek mellett még jobban is fogunk kinézni.

Sokan úgy gondolják, hogy mozogni csak fogyókúra idején kell, muszájból teszik, de ennek nem lesz hosszútávú eredménye. Az alkalomszerű fogyókúra után ezek az emberek visszasüppednek a mindennapos semmittevésbe.

A mozgásnak nem kell egy szükséges rossznak lennie. Találj olyan mozgásformát, amit szeretsz. Túrázás, úszás, tánc, asztalitenisz… Bármi, amiben örömödet leled, mert ez garantálja, hogy nem hagyod abba két hét múlva.

A fenti alapokon túl van még néhány pont, amit érdemes szem előtt tartani az egészséges, kiegyensúlyozottabb élet eléréséhez.

Levegő (oxigén)

Sejtjeink működéséhez szükség van oxigénre. A gyakori szellőztetés nem csak az állott, büdös levegő cseréjét jelenti. Friss, oxigéndús levegő jut be a szobába, ami serkent, felfrissít.

Ideális a sporttevékenységünket a szabad levegőn végezni, így biztosan elég oxigénhez jut a szervezetünk.

Napfény

Borús égbolt vagy napsütés? Mindenkinek meglehet a maga preferenciája, de tény, hogy napsütéses időben energikusabbak vagyunk, nagyobb kedvvel mozdulunk ki otthonról, mint egy felhős napon. A napfény ráadásul nem csak hangulatunkat javítja, de egészségünk védelmében is fontos tényező. A D-vitamin termelésében kulcsfontosságú szerepe van.

nevetés

Nevetés

„A nevetés gyógyít.“, tartja a mondás, de miért is?

Kutatásokkal igazolták, hogya mosolygás és a jókedv között nem egyirányú a kapcsolat. Nem csak az igaz, hogy, ha jó a kedved, akkor mosolyogsz, hanem ha mosolyogsz, az javít a hangulatodon. Ezért bármilyen hangulatban is vagy, ha mosolyra húzod a szádat, segít jókedvűbbé válni.

Akinek pedig jó a hangulata, kiegyensúlyozottabb, stresszmentesebb, így szervezete védettebb, immunrendszere hatékonyabban működik. Könnyebben marad egészséges.

Káros szenvedélyek kerülése

A dohányzás, a túlzott alkohol- és kávéfogyasztás rossz hatással vannak szervezetünk folyamataira. Károsító hatásuk miatt érdemes kerülni ezeket.

Ha már egyszer figyelünk, hogy mivel tápláljuk a testünket, legyen elég folyadékbevitel, akkor nem érdemes ezekkel a folyamatokkal ellentétes hatást kiváltó szokásokat folytatni.